Paginile de phishing induc în eroare vizitatorii, prin transmiterea de notificări false despre posibilitatea dezactivării cardului deținut în 24 de ore, dacă potențiala victimă nu furnizează o serie de date personale și financiare, printre care numărul cardului de credit, data de expirare, codul CVV, precum și adresa de e-mail.
Echipa CERT-RO recomandă să fiți răbdători și atenți, în special în această perioadă marcată de o activitate online intensă de la distanță, fie pentru job, fie pentru relaxare sau cumpărături.
Cumpărăturile de pe internet sunt o recomandare și un real beneficiu pentru noi, într-o perioadă marcată de izolarea la domiciliu, dar în același timp trebuie să respectăm câteva sfaturi esențiale, pentru a nu deveni victima unei fraude:
– Actualizează permanent software-ul dispozitivului, inclusiv sistemul de operare;
– Fii extrem de atent dacă primești mesaje ”din partea băncii” sau a unei alte entități, prin care ți se solicită date sensibile (date despre cont, parole etc.);
– Citește cu atenție mesajele – compară adresa expeditorului cu cea din corespondențele anterioare;
– Verifică eventuale greșeli de exprimare sau gramaticale;
– Nu răspunde la mesaje dubioase. Eventual, le poți retransmite băncii tale, scriind adresa sau poți verifica telefonic transmiterea unui astfel de mesaj;
– Nu deschide link-urile și nu descărca atașamentele din astfel de mesaje. Dacă ai dubii cu privire la o tranzacție, efectuează verificări suplimentare;
– Folosește site-uri românești, pe cât posibil – pot fi mai ușor de detectat eventuale probleme;
– Verifică înainte să cumperi – recenziile site-ului/produsului;
– Folosește cardul de credit – ai mai multe șanse de a-ți recupera banii;
– Plătește folosind servicii de plăți sigure – ți se solicită plata prin transfer bancar? Mai gândește-te!
– Plătește doar când ai o conexiune sigură la internet – evită folosirea hot-spot-urilor publice de wi-fi;
– Folosește un dispozitiv sigur, când plătești – fă-ți la timp actualizările de sistem și securitate;
– Atenție la reclame, ‘oferte miraculoase’, ‘afaceri-bombă’ – dacă e prea frumos ca să fie adevărat, probabil este o păcăleală!
– O fereastră pop-up îți spune că ai câștigat un premiu fabulos? Mai gândește-te!
– Dacă produsul comandat nu sosește la timp, contactează imediat vânzătorul. Dacă nu răspunde, contactează banca.