În ultimele luni, oficialii chinezi au menționat în mod repetat necesitatea combaterii “involuției” în sectoarele care se confruntă cu supracapacitate, cum ar fi vehiculele electrice. Aceștia s-au referit la faptul că sunt investite efort suplimentar și bani în aceste sectoare, deși profiturile sunt în scădere, arată The Guardian. Între cei care au criticat această situație se numără liderul chinez, Xi Jinping, care a spus că guvernele provinciale fac investițiile excesive în inteligența artificială, în puterea de calcul și în vehiculele cu energie electrică, care sunt considerate priorități strategice, dar care în aceste condiții riscă să se “supraîncălzească”.
Economia chineză este extrem de competitivă, iar companiile din diverse industrii reduc adesea prețurile în încercarea de a domina piața. De exemplu, BYD a redus în repetate rânduri prețul modelului său low-end Seagull, cea mai recentă ofertă fiind de 5.862 de lire sterline, cu aproape 20% sub prețul oficial de vânzare. În iunie, Great Wall Motors, unul dintre concurenții BYD, a lansat o versiune a modelului său Ora 3, la un preț cu aproximativ 20% mai mic decât prețul de vânzare din septembrie.
În iunie, China a prezentat un nou proiect de modificare a legii privind stabilirea prețurilor – prima revizuire a legii din 1998 – care vizează în mod specific acest fenomen de competiție în ceea ce privește prețurile. Modificarea ar consolida capacitatea guvernului de a stabili limite de preț, de a identifica “comportamentul neloial în materie de prețuri” și de a limita fenomenul concurenței de tip “involuție”. Cu toate acestea, analiștii susțin că aceste măsuri ar putea să nu fie suficient de eficiente, deoarece “până în prezent, nimeni nu a fost pedepsit pentru că a investit prea mult în priorități strategice”.
Afluxul de vehicule electrice chinezești în Uniunea Europeană a fost un motiv de îngrijorare pentru oficialii UE, care se tem că propriii producători auto nu vor putea face față concurenței. Anul trecut, UE a impus tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice cu baterii fabricate în China. Cu toate acestea, producătorii auto chinezi s-au adaptat, promovând în schimb vehiculele hibride plug-in. În iunie, companiile chineze au atins o cotă de 10% din piața europeană a vehiculelor electrice, revenind la cota de piață pe care o dețineau înainte de impunerea tarifelor.
sursa: biziday