• Sun. Jul 14th, 2024

Cancandb.ro

Stiri pe Bune!

Război în Marea Neagră: Kievul își intensifică eforturile pentru a evita blocada rusă

Oct 9, 2023

Transportul comercial s-a intensificat în ultimele zile, către și dinspre porturile ucrainene, în timp ce mulți observatori indică slăbirea Moscovei în regiune

În ciuda amenințărilor rusești, traficul către și dinspre porturile ucrainene de la Marea Neagră s-a intensificat în ultimele zile. Vineri, cargourile Maranta și Equator au părăsit portul Odesa, îndreptându-se spre apele românești. Miercuri, navele Ida, Olga și Danny Boy, care și-au primit încărcăturile (și) la Odesa, au navigat de-a lungul coastei și apoi au părăsit apele ucrainene fără incidente, relateaza Liberation citat de Rador Radio Romania.

Pe imaginile din satelit a fost observată o navă de escortă militară, la câteva mile distanță de navele de marfă. Traficul s-a reluat pe ambele sensuri, din moment ce joi au fost remarcate vrachierele Beaver, DSM Everton și Ability, care navigau spre porturile din sudul Ucrainei. Până la jumătatea săptămânii, potrivit autorităților de la Kiev, încă douăsprezece nave de marfă erau pregătite să intre în acest nou coridor maritim de la Marea Neagră spre porturile ucrainene, iar alte zece se pregăteau să-l părăsească.

Blocadă de facto

În iulie, de îndată ce Moscova s-a retras din acordul privind exporturile de cereale, care a instituit, sub egida ONU și Turcia, un coridor de navigație securizat în Marea Neagră pentru transportul mărfurilor ucrainene, armata rusă – care are o flotă mult mai puternică decât Kievul în Marea Neagră – a afirmat că va considera orice navă care se apropie de coasta ucraineană drept „combatant”, implementând de facto o blocadă portuară. La mijlocul lunii august, Sukru Okan, un vrachier care arbora pavilionul Insulelor Palau, plecat din Turcia pentru a ajunge în portul ucrainean Izmail, a fost chiar percheziționat de o navă a marinei ruse.

De când Rusia s-a retras din inițiativa Mării Negre în luna iulie a distrus 130 de infrastructuri portuare din Ucraina și 300.000 de tone de cereale, potrivit Regatului Unit, care a desfășurat mijloace de informații pentru a monitoriza activitatea Rusiei în regiune. În ultimele luni, majoritatea exporturilor agricole ale Ucrainei au fost transportate pe uscat, fluvial și rutier, necesitând o logistică complexă și costisitoare, mai ales în Delta Dunării din România. Exporturile de cereale ale țării au scăzut cu peste 50% în septembrie față de anul precedent.

Dar, începând din luna septembrie, Ucraina a încercat să demonstreze că este posibil transportul comercial în Marea Neagră, către sau dinspre porturile sale, și că navele comerciale pot folosi ceea ce autoritățile de la Kiev numesc „coridorul temporar”. În ultimele zile, aproximativ cincisprezece nave au ajuns fără incidente în principalele porturi ucrainene din Marea Neagră, sfidând amenințările Rusiei. Deși acțiunea rămâne timidă, departe de traficul care s-a înregistrat pe coridorul anterior sub egida ONU, și necesită o navigație atentă, în apropierea litoralului românesc și bulgar, aceste transporturi permit Kievului să afirme că ruta comercială este redeschisă. Și să sublinieze, implicit, scăderea puterii flotei ruse în Marea Neagră.

„Per total, aproape o jumătate de milion de tone de cereale ucrainene au fost transportate prin Marea Neagră: nu mai avem de-a face doar cu cifre simbolice”, insistă Andrei Sizov, director general al SovEcon, o companie specializată în piețele agricole din Marea Neagră. Și probabil volumul va crește, mai ales având în vedere că, până acum, Kremlinul nu a încercat sau nu a reușit să perturbe aceste transporturi. Terminalele și infrastructura portuară sunt ținte mai ușoare decât aceste nave, care nu sunt ucrainene și nu sunt prioritatea Kremlinului”.

Această intensificare a navigației comerciale în Marea Neagră a fost posibilă printr-un nou mecanism de asigurare, care acoperă navele și mărfurile în cazul exporturilor de cereale ucrainene prin porturile Odesa, Chornomorsk și Pivdenni, pus în aplicare la sfârșitul lunii septembrie de către brokerul de asigurări britanic Miller, în colaborare cu autoritățile ucrainene. Regatul Unit a anunțat în septembrie că furnizează servicii de informații și de recunoaștere pentru a monitoriza activitatea Rusiei în Marea Neagră și că avioanele Royal Air Force vor zbura deasupra zonei pentru a descuraja activitatea marinei Rusiei.

Miercuri seara, Ministerul britanic de Externe a acuzat Moscova, într-un comunicat de presă, că are în vedere atacarea navelor civile din Marea Neagră cu ajutorul minelor maritime „pentru a perturba exportul de cereale ucrainene”. Rusia „cu siguranță va evita scufundarea deschisă a navelor civile și va învinovăți Ucraina pentru orice atac”, a avertizat Foreign Office. Londra acuzase deja forțele ruse că au încercat să distrugă cu mai multe atacuri cu rachete o navă de marfă (civilă) care arbora pavilion liberian, ancorată în portul Odesa la sfârșitul lunii august.

În același timp, pentru a proteja infrastructura portuară și transporturile de cereale împotriva posibilelor atacuri rusești, Germania intenționează să furnizeze Ucrainei sisteme suplimentare de apărare aeriană, a declarat Bloomberg joi.

Se așteaptă ca Berlinul să trimită până la sfârșitul anului un sistem de apărare aeriană Iris-T și peste o duzină de tunuri antiaeriene Gepard pentru a acoperi transporturile care se îndreaptă către România de-a lungul coastei de sud a țării.

Fiecare dintre aceste transporturi reprezintă o operațiune complexă și coordonată între marina ucraineană și apărarea aeriană, amintește pe Facebook Andrii Klimenko, de la Institutul de Studii Strategice al Mării Negre. „Pentru prietenii cărora le place să întrebe: de ce nu au făcut asta înainte? merită menționat că flota rusă a Mării Negre era relativ bine plasată în Sevastopol și lângă Bosfor. Astăzi, nu mai este cazul”, adaugă el.

Această creștere a traficului maritim vine într-un moment în care mulți observatori indică slăbirea Moscovei în regiune. În fața creșterii atacurilor ucrainene în Crimeea ocupată, activitățile Flotei ruse de la Marea Neagră, considerată unitatea amiral a marinei ruse, devastatoare pentru Ucraina, se vor deplasa spre est, potrivit ministerului britanic al apărării. Imaginile din satelit de înaltă rezoluție arată că cel puțin șaptesprezece nave rusești au plecat din Sevastopol spre Novorossiisk, unde sunt mai bine protejate împotriva atacurilor ucrainene. O dispersie descrisă de James Heappey – ministrul de stat britanic al forțelor armate – drept o „înfrângere funcțională a flotei Mării Negre”.

O serie de lovituri efectuate de Ucraina în ultimele săptămâni au avariat grav navele rusești și sediul flotei ruse din Marea Neagră.

„Din punct de vedere politic și economic, Ucraina este câștigătoare în toate situațiile”, spune Andrei Sizov. Dacă Moscova nu ripostează, Kievul poate continua să-și exporte cerealele prin Marea Neagră în beneficiul fermierilor săi, care până acum au fost nevoiți să suporte creșterea costurilor de transport prin Delta Dunării. „Dacă Rusia decide să perturbe aceste livrări într-un fel sau altul, Kievul va putea atunci să critice Rusia, acuzând-o că vrea să declanșeze foametea în lume și că folosește cerealele drept armă de război.”
sursa:stiripesurse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *